Auteur Topic: Wat zijn de verschillen tussen goedkopere en duurdere sax?  (gelezen 5491 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cclairee

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
Wat zijn de verschillen tussen goedkopere en duurdere sax?
« Gepost op: 13 maart 2011, 15:24:20 »
Hallo allemaal,

Ik heb nu een Purcell altsaxofoon.
Als ik een betere saxofoon zou kopen, wat is dan precies het verschil?

De klank zal denk ik beter worden? Wordt het spelen ook fijner/lichter of maakt dat geen verschil?

Als ik alleen een beter mondstuk zal kopen, wat verandert er dan precies?

Alvast bedankt!
Groetjes Claire

Zoot

  • Gast
Re: Wat zijn de verschillen tussen goedkopere en duurdere sax?
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2011, 17:26:14 »
Citaat van: "cclairee"
Hallo allemaal,

Ik heb nu een Purcell altsaxofoon.
Als ik een betere saxofoon zou kopen, wat is dan precies het verschil?
 :-D
De klank zal denk ik beter worden? Wordt het spelen ook fijner/lichter of maakt dat geen verschil?
beter in de zin van :?:  mooier :?:  tja, wat vind je mooier
Als ik alleen een beter mondstuk zal kopen, wat verandert er dan precies?
 :shock: misschien wel niks........    
Alvast bedankt!
Groetjes Claire

Laat verschillende saxofonisten op je Toeter blazen en je hebt verschillende geluiden......... oftwel, degene die blaast heeft heel veel invloed op het geluid.......     het maximale wat uit een pisbakkenijzeren sax komt is natuurlijk anders dan wat uit een """beter klinkend metaal""""  ( en waaaarschijnlijk duurder metaal ) saxofoon komt het is een beetje aan jouw wat jij mooier geluid vind  ( :?:  :?:  :?: )

PERSOONLIJK zou ik, als je nog niet goed ( ?)  kan spelen kijken voor een standaard mondstuk met bijpassend riet ( een selmer *80 en een rico royal riet 2,5    o.i.d )   en oefenenenen...... tot je weet welke kant het geluid op moet, volgens jouw...    meer jazzy, meer klassiek     en daar dan het mondstuk en riet naar zoeken.... of een sax    :lol:

en oja...............  
welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Berichten: 487
  • Geslacht: Man
Re: Wat zijn de verschillen tussen goedkopere en duurdere sax?
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2011, 19:05:27 »
Als je pas speelt zou ik zeggen blijf nog een tijdje toeteren op je sax.
Speel je al wat langer, 1 1/2 tot 2 jaar, ga dan eens naar een goede saxwinkel een paar uurtjes saxen proberen.
Dan hoor je het vanzelf.
Het geluid dat uit een sax komt is erg belangrijk maar zeker zo belangrijk is hoe je er uit krijgt.
Als dit laatste veel moeite kost gaat het plezier in spelen over.
Ga je naar een saxwinkel neem dan je eigen mondstuk mee.
Daar ben je aan gewent
Er zijn ook erg goede veeldehands saxen te koop.
Groet,
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline mattim

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Wat zijn de verschillen tussen goedkopere en duurdere sax?
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2011, 21:30:36 »
Als je net op saxofoon begint dan is het erg belangrijk om meteen met een goeie sax te beginnen.

Een slechte sax (lekkende en/of plakkende kleppen, sax die vals is of erg veel intonatie vraagt) frustreet je leerproces en zal er toe leiden dan je jezelf verkeerde techniek aanleert.

Als goede beginnerssax wordt meestal een Yamaha aangeraden. Tweedehands zijn deze voor € 500,- te kopen en dan zit er meestal ook al een goed mondstuk bij. Koop hem dan wel bij de vakhandel. Dan heeft de sax meestal een beurt gehad en heb je er nog garantie op. Met wat mazzel kan je jouw Purcell inruilen maar je hebt ook kans dan ze hem niet willen hebben.
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Offline Koen88

  • Member
  • *
  • Berichten: 298
    • soundcloud
Re: Wat zijn de verschillen tussen goedkopere en duurdere sax?
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2011, 22:50:43 »
de goedkopere saxen zijn vaak van goedkoper metaal (slechtere legeringen = goedkopere legeringen) en hierdoor wordt het materiaal ook minder slijtvast, en dat resulteert weer in meer afstelbeurten...
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Berichten: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Wat zijn de verschillen tussen goedkopere en duurdere sax?
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2011, 16:15:19 »
en je hebt weer niks aan een dure sax als die slecht onderhouden is. Een sax moet lekker lekvrij zijn(goed, beetje obsessie van me, lekjes, maar o zo belangrijk).


Verder sluit ik me bij de yamaha tips aan. Ik wou toen ik 12 was erg graag een yamaha. Niet te duur, en lekker safe qua kwaliteit.
Toch zijn veel nieuwe goedkope saxofoons niet zo heel erg slecht meer. Purcell ken ik alleen niet. Valt me wel op dat een nieuwe alt 400euro is. Beetje erg goedkoop eigenlijk. Een 2e hands yamaha zal vermoed ik toch al wel een verbetering zijn. (maargoed, het blijft zo dat ik je sax niet ken, en niet zomaar kan oordelen)

Trouwens, als je in het hele dure segment gaat worden de verschillen (in de meeste gevallen) steeds marginaler, en gaat het meer om persoonlijke voorkeuren.
Een altsax voor 1500-2500 kan al topkwaliteit zijn (zowel qua degelijkheid, ergonomie en klank).
 Een Selmer van 3000-4500euro is niet per sé beter volgens iedereen. Selmer werkt ook minder met stelschroefjes bijvoorbeeld(volgens mij dan haha, zodadelijk vergis ik me weer net zoals met die handtekening op die ref) wat je te ouderwets zou kunnen vinden. Een Selmer is dan wel weer in Frankrijk gemaakt wat er toch een extraatje aan geeft voor sommigen.

dit is een mooie link met tips in Engels
http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Reviews.htm
(je moet dat soms wel lezen met een knipoog)

Offline Shofar

  • Member
  • *
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • http://www.adolphesax.be
Re: Wat zijn de verschillen tussen goedkopere en duurdere sax?
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2011, 11:43:11 »
Citaat van: "Maaarten"
Een Selmer is dan wel weer in Frankrijk gemaakt wat er toch een extraatje aan geeft voor sommigen.

Is dat (nog) zo?  :-D
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Shofar

  • Member
  • *
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • http://www.adolphesax.be
Re: Wat zijn de verschillen tussen goedkopere en duurdere sax?
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2011, 12:21:56 »
Mijn bescheiden mening aangaande prijzen:

Ten eerste is er de loonkost van het land waar ze effectief gemaakt worden...
Europa is doorgaans duur qua loonkost. Daarom worden vaak heel wat onderdelen (al lang) gemaakt in Azië.
Hoe dan ook is loonkost bepalend voor de prijs.

Dan heb je natuurlijk de hoogste kost  - en dat is in zowat alle branches hetzelfde: marketing
Heel wat endorsors die bepaalde merken promoten krijgen hun toeters gratis - wat natuurlijk wel weer verrekend zal
worden in het kostenplaatje van de eindconsument.
Dan heb je advertentiekosten, drukwerk, beurzen, enz... Kost bommen geld.

Naast de fabrikant blijft er geld kleven bij de groothandelaar/verdeler en bij de muziekhandel - op zich normaal,
ze moeten ook leven, hoewel sommige "exclusieve" groothandelaars echt wel gigantisch graaien in de prijzen.

Dan heb je natuurlijk ook de materialen.
- Een voobeelde massief nickelzilver en nickelzilver = 2
Nickelzilver heeft geen vaste geregistreerde samenstelling zoals zoveel legeringen. Heel vaak bevatten die legeringen dan slechts
"sporen" van zilver. Je kan dan plots 2 alten vinden van 2 verschillende merken maar met een flink prijsverschil...heeft vaak te maken
met het % massief zilver die er in zit. Een klassieke truk kan dan natuurlijk zijn van de prijzen hoger te maken om dan uit te laten schijnen
dat ze meer zilver bevatten  :-D
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Christiaan

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
Re: Wat zijn de verschillen tussen goedkopere en duurdere sax?
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2011, 14:52:51 »
Waaa, vette handtekening, stoort het als ik dat even Copy-Paste? :-D
Conn Shooting Star Alt
King Cleveland 615 Tenor