Auteur Topic: Hoe je sax stemmen?  (gelezen 7036 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephje

  • Gast
Hoe je sax stemmen?
« Gepost op: 11 oktober 2010, 10:11:17 »
Hallo,
IK heb een stemkastje, maar ik snap niet hoe je je sax ermee kan stemmen.
Om mijn gitaars te stemmen zet ik hem op guitar functie,
zo heb ik ook nog violin, cello en nog wat functies, maar geen sax.
Moet ik hem dan op chromatic functie zetten,
en zoja hoe weet je dan welke noot je moet spelen?

Alvast bedankt

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Berichten: 909
  • Geslacht: Man
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Hoe je sax stemmen?
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2010, 10:57:56 »
In principe zou je hem gewoon op chromatische mode kunnen zetten ja. Voor het stemmen van een gitaar is het wel makkelijk dat je ziet welke noot er klinkt omdat bij gitaar de toon best wel eens meer dan een halve noot kan afwijken en je zo weet welke kant je op moet draaien, een E kan dan bijvoorbeeld best wel zo ver gezakt zijn dat deze eigenlijk een Eb is, vooral bij nieuwe snaren wil dit snel. Daarnaast heb je nog stemapparaten welke aangeven welke snaar je moet stemmen (van laag naar hoog E, A, D, G, B en E).

Voor het stemmen van de sax heb je eigenlijk niet nodig dat het apparaat jou verteld welke noot je speelt omdat in de meeste gevallen dit nooit meer dan een halve toon zal afwijken (vooral aangezien je na verloop van tijd wel weet waar je mondstuk ongeveer moet zitten) en je eigenlijk alleen geïnteresseerd bent in hoe de naald staat (te hoog of te laag). Welke noot je dan speelt moet ook niet uitmaken, maar een standaard afstemnoot voor alt en bariton is vaak F# en voor sopraan en tenor B.

Overigens moet je er wel rekening mee houden dat een sax een getransponeerd instrument is, de alt en bariton in Eb en de sopraan en tenor in B. Dit houdt in dat als jij op de alt of bariton een F# speelt (standaard stemnoot), het apparaat een A zal weergeven. Bij de tenor zal het apparaat een A weergeven als je een B speelt. Sommige apparaten kan je overigens weer zo instellen voor dit transponeren, als je hem dan op Eb instelt zal hij bij een altsax bij het blazen van een F# ook een F# weergeven. Maar zoals ik al schreef, deze nootherkenning heb je voor een sax eigenlijk helemaal niet nodig.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Berichten: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Hoe je sax stemmen?
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2010, 11:13:25 »
en verkijk je niet op een afwijking van 5 of 10 cents ofzo. Een sax is niet zo af te stemmen als een piano. Veel hangt toch af van spelen op het gehoor.

Wel heeft mijn stemapparaat mij geholpen om in te zien dat ik bepaalde tonen chronisch te hoog heb gespeeld, of te laag. De hoge C speelde ik te laag (met het idee in mijn hoofd dat hoge tonen al gauw te hoog worden gespeeld heb ik deze onnodig naar beneden gebogen).
De hoge D, E, F maar ook de hoge B enzo waren gewoon goed.

Verder heb ik gezien dat de hulpgreep die ik op de Cis(midden Cis zonder indrukken van kleppen staat bekend als een probleempje op saxofoons) toepas, terecht is. Alleen is die voor de hoge Cis weer helemaal niet nodig.

Het feit dat ie in C is gestemd, ben ik ondertussen helemaal aan gewend.


Zo aan je post te lezen zie ik dat je wilt stemmen adhv het mondstuk. Toch raad ik aan dat op meerdere toonhoogtes te doen. Een lage, een hoge etc.
En de midden Fis staat bekend als een vrij stabiele, evenals de B zoals al gezegd is.(mocht je op 1 toon snel willen stemmen)

Stephje

  • Gast
Re: Hoe je sax stemmen?
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2010, 11:18:54 »
bedankt, ik vroeg me echt al lang af hoe je dit deed.
Mijn alt stem ik ook op gehoor af,
maar bij mijn sopraan weet ik nog niet goed hoe diep ik mijn mondstuk moet plaatsen ;)