Ik doe veeel te weinig aan improvisatie, maar in principe kan ik een melodie die ik ken, naspelen.
Dat is natuurlijk geen improvisatie, maar het is wel handig als je uit je hoofd 'n eind weg kunt, zonder bladmuziek voor je.
Het mooie is dat ik een stemmetje in m'n hoofd een deuntje hoor spelen. Onder het spelen.
Of iemand me voor doet wat te doen - is inspiratie - of dat het vanuit m'n eigen onderbewuste komt, ik weet het niet, maar vind het wel handig.
Probleem is dat ik dat deuntje niet altijd - lees: meestal niet - kan na spelen omdat ik de techniek daarvoor nodig, mis.
Om daar uit te komen heb ik 'n jaar improvisatie-les gevolgd bij een beroeps. (Die kon het wel...!

)
Het belang van de akkoorden schema's ken ik nou, maar ben daar nog veel te traag in.
Als ik ga nadenken over Am7, dan is de muziek al tien maten verder als ik dat éne akkoord op 'n rijtje heb, dus dat heeft geen zin, denk ik dan.
Dat heeft wel zin, vertelde me die leraar.
Die akkoorden moet je repeteren, repeteren, repeteren en nog eens repeteren.
Dat je ze op kunt dreunen en goed tussen je oren zitten.
Het is - als beroepsmuzikant - wel eens nodig dat je improviseert op een thema wat je niet kent.
Men verwacht van je dat je dat dan even doet.
Daarvoor zijn die akkoorden onderaan de regels van het bladmuziek.
Dat niet 'n westie van Dat doen we even. Dat is een kwestie van jaaaaren gericht daaraan werken.
Loopjes, riffs, riedeltjes, hoe je het ook noemt. Spelen, spelen, spelen.
Bedoeling is dan wel dat je die loopjes, riffjes en riedeltjes in alle toonsoorten kunt reproduceren.
Daar bereik je mee dat je steeds meer dat stemmetje uit je geestesoor kunt naspelen.
Dat je daarbij steeds minder beperkt wordt in je techniek.
En het werkt, want je blijft altijd op de goede toonsoort (als ik tijdens de les iets moest doen met een liedje).
Alleen hetgeen wat je speelt stelt nog niet zoveel voor, maar ik hoor verbetering dus da's 'n kwestie van tijd en kilometers maken.
Dus ik ga er van uit dat je improvisatie zich mee ontwikkelt met je vaardigheid.
Die kilometers heb ik inmiddels nog niet gemaakt, maar in een matig tempo (Blue Monk bijv.) begint er af en toe al wel een aardig melodietje van mezelf (...) op te borrelen uit m'n sax. Dus aan de bron zit het goed...